Chen Chieh-Jen

Empire’s Borders II – Western Enterprises, Inc. (2010)

Det mesta av Chen Chieh-jens videokonst görs tillsammans med marginaliserade människor; arbetslösa arbetare, tillfälliganställda, hamnarbetare och invandrare. Han har länge ägnat sig åt teman som berör Taiwans koloniala förflutna, det kalla kriget, undantagstillståndet och nyliberalismen; den blockering av människornas minnen som följde under de perioderna; och hur en mer pluralistisk demokrati kan utvecklas med hjälp av videokonst. Empire’s Borders II – Western Enterprises, Inc. är en trekanalsvideoinstallation av Chen Chieh-jen från 2010. Western Enterprises var namnet på det privata handelsföretag som fungerade som den taiwanesiska grenen av USA:s säkerhetstjänst CIA under kalla kriget. I videon använder Chen Chieh-jen en poetisk dialektisk metod och presenterar Western Enterprises byggnad och dess imperialistiska ambitioner som en ödemark som speglar det taiwanesiska folkets minnesförlust. Minnesförlusten är ett resultat av USA:s stöd av Kuomintangdiktaturen och en rad disciplinära och administrativa åtgärder som syftade till att förvandla Taiwan till en proamerikansk antikommunistisk bas och ett genomkapitalistiskt samhälle.

I videon undersöker en son föremål som hans far lämnat efter sig: ett tomt fotoalbum utan förmåga att vittna om historien, en lista över drunknade NSA-soldater som är autentisk men omöjlig att bekräfta, en delvis påhittad självbiografi som skrivits som en självrannsakan samt en gammal militäruniform. Sonen firar årsdagen av pappans död genom att bränna Spirit Money och sedan ta på sig uniformen mitt i rökslingorna. Han förenar sin bild med faderns för att göra en resa tillbaka till Western Enterprises.

Sonen gestaltar nu pappan och vandrar genom olika delar av Western Enterprises övergivna anläggning som är full av spår efter de amerikanska militärrådgivarna i MAAG. På olika våningsplan i byggnaden träffar han en NSA-soldat och några arbetslösa arbetare och daglönare som fångats bland kvarglömd fabriksutrustning. Soldaten är ett odokumenterat offer för terrorn som utan framgång letar efter sina papper i militärarkivet utan att kunna lämna byggnaden. Tillsammans med spöken som förkastats av imperialismens och statens historieskrivning söker de sig till MAAG:s auditorium i Western Enterprises byggnad. Här samlas de på scenen och bildar ett monument över folkets minne, som vittnar om motståndet mot den dominerande historieskrivningen.

Biografi

Född 1960 i Taiwan, bor och verkar i Taiwan. Chen Chieh-jen bor och arbetar i Taipei. Han har ställt ut i Taiwan såväl som internationellt. 2009 ingick Empire’s Borders i Taiwans paviliong på Venedigbiennalen. Första gången Chen Chieh-jen medverkade i Taiwans paviliong var 1999. 2005 var han en av 41 konstnärer som curator Maria de Corral presenterade till Padiglione Italia, The experience of art, på den 51:a Venedigbiennalen. Chieh-jen medverkade i São Paolo Biennalen 2010, den 3:e Guangzhou Triennialen 2008, och den 10:e Internationella Istanbulbiennialen 2007. Bland Chiehjens videokonst finns verk som Lingchi – Echoes of a Historical Photograph, Factory, The Route, Military Court and Prison och Empire’s Borders I.

Photo: Hendrik Zeitler