Fatma Bucak

Fatma Bucaks installation Fantasies of Violence består av 117 dubbelsidiga zinkplåtar, alla med tryckta abstrakta mönster som går att härleda till våldsamma bilder från dagstidningar.

Att blanda form och material för att skapa konceptuella och taktila verk är utmärkande för Bucaks konstnärskap. Tidningsbilderna samlades först in i Turkiet, men senare också i Frankrike och USA där offentliga platser har blivit alltmer militariserade och polisvåld är återkommande motiv. Som helhet visar verket den stora mängd bilder i media som skildrar statliga ”krislägen”, där en global följd har varit att upphäva de medborgerliga rättigheterna, främst för minoritetsgrupper, till den grad att det har normaliserats.

De abstrakta markeringarna i plåtarna har brutits ner till enkla linjer, som för att visa bildens skelett. Linjerna, som påminner om snabba skisser, representerar våldet i bilderna med ett eget språk. Med verket försöker konstnären nå verkligheten bakom det representerade våldet och belysa hur vår uppfattning av det förmedlas.

På baksidan av plattorna visas den syreerodering som uppstår när bilderna etsas in i zinken med den särskilda djuptrycksteknik som konstnären är specialiserad i. De fina linjerna på framsidan står i kontrast till den råa och slitna metallen på baksidan. De här plattorna används inte för att trycka bilderna på papper som de är avsedda, utan är i stället verket i sig. Materialvalet är viktigt då det är samma kalla och kliniska material som används vid vapentillverkning.

Fatma Bucak bor och arbetar i London och Istanbul.

Verket visades på Göteborgs Konsthall.

Verket producerades för Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) 2017 Med stöd från Atelje Larsen, Helsingborg och SAHA Association – stöd till samtida konst från Turkiet

Foto: Installationsvy från utställningen WheredoIendandyoubeing – On Secularity på Göteborgs Konsthall, GIBCA 2017. Foto © Hendrik Zeitler