Simon Starling, El Eco (2014). Foto: Hendrik Zeitler

Simon Starling

El Eco, 2014
Installation, olika dimensioner; video (35mm) 11 min 18 sek, loop
Courtesy konstnären och neugerriemschneider, Berlin

Simon Sterlings film El Eco handlar om spåren efter en nästan helt bortglömd muralmålning av den brittiska skulptören Henry Moore, uppförd i det då nyinvigda Museo Experimental El Eco i Mexico City. Verket ackompanjerades 1953 av en improviserad dansföreställning av den unga dansaren Pilar Pellicer på uppdrag av El Ecos grundare, den tyska arkitekten och konstnären Mathias Goeritz. Filmen är gjord vid Museo Experimental under festivalen Day of the Dead, 2014. Här hemsöker Sterlings El Eco, Goeritz arkitektur, som idag är varsamt restaurerad och påminner det om sitt interdisciplinära förflutna.

Ramberättelsen följer Pilar Pellicer, som idag är en hyllad skådespelare, när hon på inbjudan av Sterling återvänder till El Eco, kombinerat med bilder från den performance hon uppförde på platsen 1953. I jakten på minnet av de frusna ögonblick som dokumenterats i de svartvita fotografierna, söker sig Pellicer tillbaka till sitt 15-åriga jag, samtidigt som hon upplever begränsningarna i sin idag 76-åriga kropp. Genom att stundvis introducera ”spökbilder” från 1953 där de stora skelettliknande varelserna i Moores muralmålning skymtar i bakgrunden – tillsammans med rörlig film från idag, skapas en rörelse som flackar mellan dåtid och nutid. Då det inte finns någon tydlig koreografi i Pellicers performance från 1953 bevarad, utöver de enskilda frusna ögonblick som återfinns i bilderna, skapas ett fritt utrymme för spekulation och omförhanlingar.

Filmens visuella berättelse som rör sig mellan “då och nu”  som en upplöst och fragmenterad verklighet, förstärks av ett lågmält soundtrack  av Joshua Abrams som blandar traditionella mexikanska folksånger, med stunder av ljud från den omgivande miljön och det mekaniska klicket från en kameras avtryckare.