Rose Borthwick

Rose Borthwick har i sina senaste konstprojekt iakttagit hur olika religiösa grupper genom samtal och övertalning för deras tro eller gemenskap försökt värva personer i allmänheten. Hon har pratat med de mormoner och Jehovas Vittnen som har försökt värva henne själv. Hon har i sin tur försökt engagera dem i ett samtal om konst för att konvertera dem till att tro på konstens värde.

Borthwicks nya arbete In But Not Of uppmärksammar ett slags möte mellan moderna trossystem och konstnärliga praktiker, som uppstod då hon oplanerat träffade två amerikanska missionärer från mormonkyrkan (eg. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga). I mötet uppstod en dialog om betydelsen av stark tro på konsten. I samtalet framkommer två olika slags engagemang: ett där missionärerna söker konvertera andra till sin tro, och ett annat där konstnären undersöker och skapar material för ett konstverk.

Verket innehåller dokumentation av konstnärens besök till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och deras tempel i Versailles, Frankrike och en hörsal på Akademin Valand i Göteborg. Här reflekterar Borthwick över utbytet mellan två olika ståndpunkter och svårigheten i att acceptera andra perspektiv. Men också den slumpartade möjligheten till en oväntad allians. I installationen, som liknar ett mormonskt instruktionsrum, presenterade Borthwick filmer baserade på möten med representanter från mormonkyrkan och de retoriska och pedagogiska strategier som de använder sig av i dessa rum.

Rose Borthwick bor och arbetar i Göteborg Verket producerades för Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) 2017 Med stöd från Akademin Valand vid Göteborgs universitet

Foto: Installationsvy från utställningen WheredoIendandyoubegin – On Secularity på Röda Sten Konsthall, GIBCA 2017.