© Yong Xiang Li, Still from I´m not in love (how to feed on humans)
© Yong Xiang Li
Hydraulic Masc I & a break (by the bamboo wave), at GIBCA 2023, Röda Sten Konsthall © Hendrik Zeitler
a break (by the bamboo wave), at GIBCA 2023, Röda Sten Konsthall © Hendrik Zeitler
Hydraulic Masc I, at GIBCA 2023, Röda Sten Konsthall © Hendrik Zeitler

YONG XIANG LI (CN)

a break (by the bamboo wave)

2021
Akryl, sand, fernissa, gesso på träpannå, gångjärn i rostfritt stål  

Yong Xiang Lis praktik lägger tyngdpunkten på förvandlingens uttryck inom ramen för asymmetrierna i historiska och samtida tvärkulturella utbyten. I en lek med sammanblandningen av det dekorativa och orientalism, lockar Li varsamt fram den orientalistiska blick som hela tiden lurar i euroamerikansk modernism.   

De stolliknande föremålen är hopfällbara, vilket ger dem en funktionell aura av modernism och flexibilitet – som skamlöst motsägs av hur de vältrar sig i sin egen betydelseladdade ytlighet. a break (by the bamboo wave) har många referenser till exempelvis Charles Rennie Mackintoshs kompromisslöst opraktiska Hill House-stol, Gustav Courbets flyktiga vågmålningar (1869–1870), och Wang You Xues illusionsmåleri – Xue var elev till Giuseppe Castiglione och upphovsmannen till en särskild gren av ”västerländskt måleri” vid hovet under Qingdynastin (1634–1912).   

Med stöd från: Institut für Auslandsbeziehungen.  

Visas med tillstånd av: Antenna Space, Shanghai; Deborah Schamoni, München  

Hydraulic Masc I

2021 
Olja, akryl, fernissa, sand på träpannå, furu   

Hydraulic Masc I är ett montage av texturerade träpannåer, dekorativa mönster, färgfläckar, inredningsföremål och figurfragment, fästa på en hylliknande struktur. Möbelimitationen i ebenholts med framträdande vita ”fogar” påminner om den brittiska formgivaren Edward William Godwins sideboard (1867–70) i den japonistiska stil han blev berömd för. ”Hydrauliken” i titeln är en referens till sinologen Karl August Wittfogels kontroversiella bok från kalla kriget, Oriental Despotism: A Comparative Study of Total Power (1957), där han hävdar att det i ”orientaliska samhällen” krävs hierarkiska byråkratiska strukturer för konstbevattning och skydd mot översvämningar. Tankefiguren användes sedan för att berättiga och upprätthålla en doktrinbaserad våldsutövning och främja västerländsk geopolitisk centralism.   

Med stöd från: Institut für Auslandsbeziehungen  

Visas med tillstånd av: Antenna Space, Shanghai; Deborah Schamoni, München 

 


BIOGRAFI

Yong Xiang Li arbetar med tredimensionellt måleri. Med citat från exotismen i västerländsk konst- och designhistoria och ”felöversättningen” av ”österländsk” estetik genomför Li pluralistiska utforskningar av ytans politik. Ytan hos Li är alltid ”i relation till” eller ”i tjänst hos” något annat, vilket queerar maktförhål-landet mellan det dekorativa, föremålet och arbetet.  

Li har nyligen ställt ut på UCCA Edge; LC Queisser; Bundeskunsthalle Bonn; Museum Brandhorst; FUTU-RA Centre for Contemporary Art; Sadie Coles; Antenna Space; Portikus; Galerie Emanuel Layr 


UTSTÄLLNINGSPLATS

Röda Sten Konsthall