Tiago Mena Abrantes & Kiluanji Kia Henda
Tiago Mena Abrantes (f 1993 i Angola) är en bildkonstnär som främst ägnar sig åt teckning och dess olika breddningar, från måleri till grafik. Han konst omfattar även fotografi, video, animering och installationer. menas’ praktik är påverkad av bildspråk och begrepp från surrealismen och genrer som science fiction och det övernaturliga, av naturliga och urbana landskap samt av angolansk kultur och vardagslivets absurditeter. menas’ professionella och akademiska karriär har tagit honom genom Europa, USA och Latinamerika och tillbaka till Angola, där han numera bor och arbetar.
Kiluanji Kia Henda (f 1979 i Angola, bor och arbetar i Luanda) använder konst som ett sätt att förmedla och konstruera historia. Han utforskar fotografi, video, performance, installationer, föremål/skulptur, musik och avantgardistisk teater för att materialisera fiktiva berättelser och röra sig mellan olika tider och kamper.
Kia Hendas konst har visats eller beställts av bland andra 60:e Venedigbiennalen; Serpentine Galleries, London; Haus der Kulturen der Welt (HKW); Centre George Pompidou, Paris; Migros Museum, Zürich; Tate Modern, London; Guggenheim Museum, Bilbao; 29:e São Paulobiennalen.
Work Wont Fix it
2025
Serie med 24 affischer 70 × 100 cm vardera
Visas med tillstånd av konstnärerna
Denna serie med 24 affischer synliggör hur kapitalismen har approprierat arbete och produktivitet, berövat dem deras potential för samhällsförändring och reducerat dem till verktyg för ackumulation av rikedom. I verket kritiserar Kia Henda och Mena Abrantes vad de anser är vilseledande myter i ett nyliberalt samhälle, som präglas av ojämlikhet. Enligt Kia Henda och Mena Abrantes kan sådana myter vara tron på att hårt arbete leder till välstånd eller att vi lever i en meritokrati, (vilket syftar på ett samhällssystem som utgår från att man genom kunskaper, färdigheter och prestationer kan ta sig dit man vill, oavsett andra förutsättningar som arv, klass, kön, etnicitet). Work Won’t Fix It utgår från begreppet kunanga – ett slanguttryck från staden Luanda i Angola för personer som frivilligt avstår från konventionella jobb – och verket fungerar som konstnärernas manifest mot ett system som de anser sätter likhetstecken mellan arbete och människovärde.