Thuy-Han Nguyen-Chi
Dalena Tran
Andrew Yong Hoon Lee
Thuy-Han Nguyen-Chi (f 1988) är en konstnär baserad i Vintergatan, med en konstnärlig praktik som rör sig mellan film, skulptur, installation, performance och tvärvetenskaplig forskning. På senare tid har hennes konst utforskat den estetiska, politiska och kunskapsteoretiska potentialen hos bild och ljud. Hon arbetar ofta i samarbete med andra på jakt efter insikter om vårt medvetande, språk och frihet.
Nguyen-Chis verk har presenterats i både film- och konstsammanhang, till exempel på Hamburger Bahnhof, Berlin; Whitechapel Gallery, London; New York Film Festival; och Singapore International Film Festival. Hon har kommande utställningar på bland annat Carpenter Center på Harvard University, Cambridge, samt på Experimental Media and Performing Arts Center, New York. 2023 tilldelades Nguyen-Chi Tyska kortfilmpriset för verket Into the Violet Belly. Hon är för tillfället doktorand på University of Westminster.
Dalena Tran (f 1992) undersöker med film, installation och interaktiva medier hur digitala system och media formar vår gemensamma föreställningsvärld. Hennes konst hittar poesi i den ständigt närvarande spänningen mellan det virtuella och det kroppsliga, övervakning och uttryck, rörelse och stillhet.
Trans verk har visats och presenterats på MoMA PS1, New York; 12:e Berlinbiennalen; ICA London med forskningsstöd från Serpentine Arts Technologies, RadicalxChange, Antikythera och Berggruen Institute. Tran har även undervisat i mediekonst och medieteknik på institutioner som CalArts och UCLA.
Andrew Yong Hoon Lee (f 1982, Canada) är en genreöverskridande konstnär som arbetar mycket med performance och musik. Hans verk kulminerar ofta i installationer med en mix av medier som framkallar intensiva sinnesintryck och känslomässiga upplevelser, i ett utforskande av dem politiska, poetiska och filosofiska dimensionerna av en plats, ljus och ljud.
Lee tog en konstnärlig kandidatexamen från Simon Franser University, Vancouver och därefter en masterexamen från Milton Avery School of the Arts på Bard College, New York. Lees verk har visats på bland annat Center for Performance Research, New York; Staatliche Kunsthalle Baden-Baden; The Stone, New York; Akademie der Bildenden Künste Nürnberg; Vancouver Art Gallery; The Asia Pacific Foundation of Canada; Kinoskop International Analog Film Festival, Belgrad; Ann Arbor Film Festival, Michigan; Radio Alhara, Bethlehem; Fridman Gallery, New York.
There’s enough light to drown in but never enough to enter the bones
2025
Platsspecifik installation med video och ljud, varierande dimensioner
Presenteras med stöd av ifa, Institut für AuslandsbeziehungenVerk utfördes på uppdrag av Göteborgs Internationella Konstbiennal.
Verket kretsar kring en skulptural struktur som är fäst vid byggnadens ventilationssystem. Ljud och film strömmar ut från insidan, slingrar sig genom ett nätverk av rör och utvidgar installationens sensoriska och konceptuella landskap. Filmen utvecklas som ett collage: flygbilder varvas med klipp ur filmer och dokumentärer – Moving (1993), Far from Vietnam (1967), The Twentieth Century: End of an Empire (TV-serie, S5. E23) – digitala renderingar och arkivmaterial.
Dess konceptuella ursprung ligger i ett ögonblick av motståndskraft, berättelsen om den tyske matematikern Alexander Grothendieck (1928–2014) som under Vietnamkriget höll föreläsningar för unga matematiker i en skog nära Hanoi. Genom att skapa ett ”underjordiskt utrymme” för abstrakt tänkande gjorde Grothendieck och hans studenter motstånd mot imperialistiska krafter som gjorde anspråk från ovan. Genom att agera trots krafter som kunde undertrycka eller begränsa, befinner sig verket i gränslandet mellan minne och hopp om en annan framtid.
Läs mer om verken, i konstnärernas egna ord, här