Rosalind Nashashibi

Rosalind Nashashibi (f 1973 i Storbritannien) är en nordirlänsk-palestinsk konstnär som arbetar med både måleri och film. Hon utforskar betraktandet i sig och hennes filmer dokumenterar innerliga stunder av nutida liv med empati och ett personligt perspektiv. Nashashibis måleri lockar oss att se klyschiga eller kitschiga motiv som ett par svanar eller ett X med nya ögon, och hennes referenser till klassiska målningar är djupdykningar i det förflutna på jakt efter nya erfarenheter.

Nashashibi har en kandidatexamen i måleri från Sheffield Hallam University och en konstnärlig magisterexamen från Glasgow School of Art.Hon nominerades till Turnerpriset 2017 och har medverkat med sin konst i 52:a Venedigbiennalen, documenta 14, Manifesta 7, Trentino, 10:e nordiska triennalen och 10:e Sharjahbiennalen. Nashashibi har även ställt ut på bland annat Den Frie, Köpenhamn; Carré d’Art – Musée Art Contemporain, Nîmes; Radziwiłł-palatsets konstmuseum, Vilnius; Wiensecessionen; The High Line, New York; Tate Britain, London; Art Institute of Chicago; och ICA, London. 


Swans and Pots (slipper) 

2024 

Olja och kol på linneduk, 130 × 150 cm 

Swans and pots (four) 

2024 

Pigment, olja och kol på papper monterat på uppspänd linneduk, 149 × 201 cm 

The Indifferent Man 

2024 

Olja och kol på linneduk, 130 × 150 cm 

Visas med tillstånd av konstnären och Grimm Gallery 

The Indifferent Man, inspirerad av Antoine Watteaus L’Indifférent (ca 1716), förflyttar en sorglös och distanserad rokokofigur in i dagens värld, där historiskt medvetande och socialt ansvar är angeläget. Målningen väcker pressande frågor: Har vi råd att vara likgiltiga? Är likgiltighet en form av medskyldighet?  

Verket visas intill målningar ur serien Swans and Pots, i vilken bokstäverna UNWRA syns. UNWRA är FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar och grundades 1949 för att registrera och stödja palestinska flyktingar. Bokstäverna knyter an motiven till Gaza, där barn håller tomma kärl vid UNWRA-stationer på grund av Israels blockad av livsmedel till området. Blockaden och Israels utvisning av UNRWA har orsakat omfattande svält under 2025. Kontrasten mellan estetisk skönhet och människors extrema lidande konfronterar betraktaren med spänningen mellan vetskapen om folkmord och de roller man antar från en position av säkerhet och distans.


Utställningsplats