Puppies Puppies (Jade Guanaro Kuriki-Olivo)
Jade Guanaro Kuriki-Olivo (f 1989 i USA, bor och arbetar i New York) – känd som Puppies Puppies – tänjer på readymade-begreppet och låter alldagliga föremål och handlingar genomsyras av personlig och politisk laddning. I skulpturer, installationer och performanceverk utmanar hon funkofobiska ramverk för konstnärlig och kapitalistisk produktion, och hennes utställningar innehåller ofta handlingsinriktade inslag som en GoFundMe för en väns könskorringering, gratis HIV-tester och rådgivning. Kuriki-Olivo visar att själva livet kan vara ett slags uthållighetsprov, inte minst för dem vars överlevnad står på spel, till exempel transpersoner, ickebinära och icke-vita med icke-normativt könsuttryck.
Puppies Puppies har en konstnärlig kandidatexamen från The School of the Art Institute of Chicago 2010 och en konstnärlig magisterexamen från Yale University 2014. Hennes verk har visats på New Museum, New York; Galerie Francesca Pia, Zürich; Art Basel Parcours, Basel; Hannah Hoffman Gallery, Los Angeles; Fondazione Prada, Venedig; Queer Thoughts, New York; 60:e Venedigbiennalen; 8:e Yokohamatriennalen; 9:e Berlinbiennalen; 78:e Whitneybiennalen.
Executive Order 9066 (Soul Consoling Tower)
2019
Installation, varierande dimensioner, läs mer här
Visas med tillstånd av konstnären
Installationen lyfter fram konsekvenserna av ett presidentdekret (Executive Order 9066) utfärdad 1942 av USA:s president. Dekretet ledde till frihetsberövandet av 120 000 amerikaner med japanskt ursprung under andra världskriget. Inom denna historiska kontext framträder Soul Consoling Tower – byggt 1943 av de frihetsberövade som en hyllning till de döda i Manzanars omplaceringscenter – som ett monument över sorg, motståndskraft och minne.
Kampen för att hålla minnet vid liv fortsätter i Tule Lake, där det största av de tio segregationslägren för människor med japanskt ursprung låg. Där bemöttes motståndshandlingar med hård övervakning och bestraffning. Idag kämpar aktivister mot försök att begränsa tillträdet till den historiskt betydelsefulla platsen, vilket visar på hur sköra platser som Tule Lake och Manzanar är. De vittnar om det förflutnas orättvisor, uppmanar till eftertanke i nuet och står som garant för att vi varken glömmer eller avfärdar historien.
Trans Cross
2025
Trä, färg, uppstoppad duva, 330 cm × 185 cm × 17 cm
Detta platsspecifika verk är kopplat till myten om Göteborgs grundande. Enligt en uppteckning från 1908 letade kung Gustav II Adolf efter en lämplig plats att grunda en stad på när en duva, på flykt från en örn, landade vid hans fötter och sökte skydd. Kungen tolkade detta som ett gudomligt tecken och förklarade: ”Här ska staden ligga!”, vilket ledde till stadens grundande 1621. Verket utelämnar den karaktär som oftast avbildas i samband med myten, kungen, och gör duvan till huvudperson.
Utöver sin lokala koppling talar verket om den globala verkligheten för transpersoners existens, särskilt i USA, där transpersoners liv i allt högre grad politiseras och förtalas. Transpersoner framställs inte bara som främmande, utan som hot mot samhällsnormerna. Denna retorik har reella konsekvenser: den senaste tidens politik på federal och delstatlig nivå har berövat transpersoner viktiga rättigheter, bland annat tillgång till könsbekräftande vård för minderåriga, juridiskt erkännande av könsidentitet i officiella dokument och skydd mot diskriminering i skolor, på arbetsplatser och i det offentliga livet. Konstnären lyfter fram bilden av korset som både ett minnesmärke och en gest av trots, och återtar utrymme för transpersoners kroppar och berättelser genom konst, spiritualitet och motstånd.
Lexii Foxx är en performancekonstnär och aktivist baserad i New York.