Olivia Plender
Olivia Plender (f 1977 i Storbritannien, bor och arbetar i Stockholm) är en konstnär vars verk tar sin utgångspunkt i historiska perspektiv och sociala rörelser, ofta i ett undersökande av förhållandet mellan genus, makt och auktoritet. Plenders praktik omfattar teckning, installation, video och performance, men även undervisning.
Plender var nyligen co-curator för utställningen Chronos: hälsa, tillgänglighet och närhet på Tensta Konsthall i Stockholm, och har visat sina egna verk på museer och biennaler världen över, såsom: 6:e Sharjahbiennalen; Kalmar konstmuseum; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Centre Pompidou-Metz; 34:e Sao Paulobiennalen; Glasgow Women’s Library; 9:e upplagan av Göteborgs Internationella Konstbiennal; 6:e Taipeibiennalen; Manifesta 8, Murcia; Tate Britain, London; Hessel Museum of Art, CCS Bard, New York; MoMA PS1, New York. Plender har en konstnärlig doktorsexamen från Lunds universitet.
Hold Hold Fire
2019
Tvåkanalig video installation, 11 min 36 sek
Visas med tillstånd av konstnären och Maureen Paley, London
I sitt konstnärskap hämtar Olivia Plender inspiration från forskning om pedagogiska metoder och revolutionära sociala, politiska och religiösa rörelser på 1800- och 1900-talet. I hennes praktik undersöks feminism och gräsrotsrörelser ur både historiska och samtida perspektiv med fokus på protest, revolt och kvinnokamp. Videoverket skildrar en grupp kvinnor som går en självförsvarskurs och lär sig jiu-jitsu grepp och positioner. Övningarna kulminerar i en iscensättning av ett fotografi från 1914 av The People’s Army (Folkarmén) – en självförsvarsgren inom East London Federation of Suffragettes, ELFS – som poserar med gevär i en offentlig park i London. Slutscenen är utformad som en tableau vivant mot bakgrund av en handmålad teaterkuliss, som levande historiemåleri.
Arrest!
2021
9 teckningar, 21 × 29,7 cm vardera
Visas med tillstånd av konstnären och Maureen Paley, London
Blyertsteckningar i serien Arrest! utgår från tidningsfotografier av suffragetter som grips brutalt av polisen i 1900-talets början. I verken är det endast kvinnornas ansikten som återges i detalj och individualitet, medan polismännens drag avbildas mer otydligt och deras identiteter maskeras av uniformen. Bildstrategin framhäver utraderingen av statens hantlangare och understryker motståndets tidlösa närvaro. Upprepningen av arresteringar i teckningarna påminner om dagens protester och den pågående kampen mot institutionellt våld.
Neither Strivers Nor Skivers, They Will Not Define Us
2020
Affischserie, 59,4 × 84 cm vardera
Visas med tillstånd av konstnären och Maureen Paley, London
Denna affischserie är del av projektet Neither Strivers Nor Skivers, They Will Not Define Us, som tar avstamp i konstnärens forskning om den brittiska socialistiska feministen och antifascisten Sylvia Pankhurst (1882–1960). Efter att Plender hittat Pankhurst pjäs Liberty or Death från 1913 i arkiven på Women’s Library i London, utan tecken på att den någonsin uppförts eller publicerats, lät hon manuset bli utgångspunkt för en serie av möten med gräsrotsaktivister på kvinnocenter i London. Affischerna och videoverket Hold Hold Fire är två av flera verk som växte fram ur dessa möten, där aktivism och feminism från förra seklet flätas samman med aktuella frågor för dagens feministiska organisatörer.