Moki Cherry

Moki Cherry (1943–2009) var en svensk konstnär och designer vars verk omfattade gobelänger, måleri, musik, kläder, collage, skulptur och keramik. Hon föddes som Monica Karlsson i norra Sverige och flyttade till Stockholm 1962 för att studera mode, men breddade snart sin kreativa praktik. Hon arbetade med måleri, textilier, kläder och scenografi, ofta tillsammans med sin partner, jazzmusikern Don Cherry (1936–1995).  

Mokis konst kombinerade funktionella material och traditionellt hantverk i ett utforskande av teman som ekologi, andlighet, omvårdnad och hemliv. Hon såg konsten som en livsstil – ”hemmet som en scen, scenen som ett hem” – och delade med sig av den i performanceverk, workshoppar och utställningar. Hon och Don Cherry tillbringade över 20 år med varandra i Sverige och New York, tog hand om sin familj och samarbetade i projekt som Organic Music. 1970 flyttade de in i en före detta skola i Skåne, som blev navet för deras kreativitet och familjeliv. Moki ställde ut i mer än fyra årtionden, fram till sin bortgång 2009.  


Utan titel 

1980  

Applikation på tyg, 570 × 200 cm 
Inlån från Malmö Konstmuseum 

Första scenen: Ögonblicket 

1970 

Applikation på tyg, 94 × 82 cm 
Inlån från Malmö Konstmuseum 

Utan titel (stor takbaldakin, i tibetansk stil) 

1977 

Gobeläng, 510 × 450 cm 
Inlån från The Estate of Moki Cherry 

Visas med tillstånd av Malmö Konstmuseum och The Estate of Moki Cherry 

Moki Cherry arbetade inom flera konstnärliga uttryck och lät sin textilkonst sammanflätas med musik, performance och kollektivt skapande. Cherry såg konsten som en helhetsupplevelse. Hennes filosofi ”hemmet som scen, scenen som hem” suddade ut gränsen mellan hemmets sfär och de konstnärliga uttrycken.  

De tre textila verken som visas på biennalen ger en inblick i Cherrys universum och intressen – från hennes feministiska perspektiv och buddhismens inflytande på hennes praktik, till inspirationen hon hämtade från barnlitteraturens bildspråk och berättartekniker.  

Moki Cherry var utbildad inom mode och breddade sitt uttryck till textilkonst, kostymdesign och scenografi. Hon samarbetade ofta med jazzmusikern Don Cherry, och tillsammans skapade de en unik blandning av ljud, bildkonst och rörelse som de kallade Organic Music Theatre. Här blev Cherrys färgstarka textila verk omslutande miljöer för performance. Hennes textila verk återkom på skivomslag, konsertscener och i vardagsrum, där de förvandlade vardagliga miljöer till levande platser för konstnärligt engagemang.  


Utställningsplats