Lala Rukh

Lala Rukh (1948–2017) bodde och arbetade i Lahore i Pakistan och hade en konstnärlig magisterexamen från Punjab University och en från University of Chicago. Hon undervisade i 30 år på institutionen för konst på Punjab University samt National College of Arts där hon startade magisterprogrammet i bildkonst 2000. Efter att Lala Rukh slutat undervisa ägnade hon sig åt ateljéarbete och aktivism. Hon var en av de främsta feministiska aktivistkonstnärerna i Sydasien.

Bland hennes senare utställningar märks de på Sharjah Art Foundation, Sharjah; Diriyah Contemporary Art Biennale, Riyadh; Ishara Art Foundation, Dubai; Kiran Nadar Museum of Art, Delhi; Punta della Dogana, Venedig; Jameel Arts Centre, Dubai; Centre Pompidou – Metz; documenta 14, Aten; Kassel; 1:a Yinchuanbiennalen; 12:e Sharjahbiennalen. 


1st poster with Jinnah’s Speech 

1982
Reproduktion av offsettryck, 54, 96 × 68,74 cm 

Right to Testimony 

1983
Reproduktion av offsettryck, 49,1 × 69,6 cm 

Eyk Aurat, Eyk Gawahi – One Woman, One Testimony 

1983
Reproduktion av screentryck, 48,26 × 68,58 cm 

Crimes Against Women 

1985
Reproduktion av offsettryck, 44,45 × 67,31 cm 

Women’s Action Forum Calendar 

1985
Reproduktion av offsettryck, 40,75 × 60,5 cm 

The Unholy Trinity, Money, Men, Morality 

1986
Reproduktion av offsettryck, 45, 72 × 68,6 cm 

Poster by Women and Children at Simorgh Regional Screen-printing workshop In Our Own Backyard 

1987
Reproduktion av screentryck, 45,7 × 58,6 cm 

Pakistan Women’s Day: 10 Years of WAF 

1993
Reproduktion av offsettryck, 45 × 68 cm

Visas med tillstånd av Lala Rukh Estate 

Lala Rukh var en konstnär, aktivist och akademiker som i sin praktik kombinerade minimalistisk estetik med politiskt motstånd. Hon var en av grundarna av Women’s Action Forum (WAF) 1981, en organisation som kampanjade mot förtryckande lagar och förespråkade kvinnors rättigheter i Pakistan. Hennes aktivism sträckte sig långt utanför konstens sfär: hon greps när hon protesterade mot militärstyret och diskriminerande lagar, och var en orädd förespråkare för rättvisa. 

Tillsammans med andra kvinnor i WAF, formgav och screentryckte Rukh protestaffischer när statskontrollerade tryckerier vägrade publicera deras material. Affischerna blev viktiga verktyg för motstånd, som förstärkte kvinnornas röster och avslöjade det systematiska våldet. Rukh var även initiativtagare till tryckverkstäder för att stödja kvinnor som var engagerade i liknande rörelser. In Our Own Backyard är en screentrycksmanual som hon skapade för dessa verkstäder, som ofta hölls i hennes egen trädgård i Lahore – där hon förvandlade sitt hem till en plats för kollektivt lärande och politisk handling. 


Utställningsplats