Hans Haacke
Hans Haacke (f 1936 i Tyskland, bor och arbetar i New York) är en konstnär vars verk omfattar kinetisk konst, miljökonst och institutionskritik. Haacke har under hela sin karriär arbetat med att i installationer, fotografier och sociologiska interventioner konceptuellt utforska förhållandet mellan konst och samhälle. I undersökningar av konstvärlden och dess institutioner belyser Haacke både konstvärldens koppling till maktsystem och dess kapacitet för kritik.
Haackes verk har presenterats på institutioner som Schirn Kunsthalle, Frankfurt; New Museum, New York; Museo Reina Sofía, Madrid; Serpentine Gallery, London; Centre Pompidou, Paris; Akademie der Künste, Berlin; Deichtorhallen, Hamburg och Tate, London. Haacke har deltagit i utställningar som documenta 14, documenta X, documenta 8, documenta 7, documenta 5, Kassel; 56:e Venedigbiennalen; 53:e Venedigbiennalen; 45:e Venedigbiennalen; 37:e Venedigbiennalen; 70:e Whitneybiennalen, New York; 7:e Gwangjubiennalen. Haacke har även vunnit ett flertal priser såsom guldlejonet på Venedigbiennalen 1993 (tillsammans med Nam June Paik); Roswitha-Haftmann-priset 2017; Goslarer Kaisterring, 2020.
DER BEVÖLKERUNG
2000-
Digitala webbkamerabilder som videoloop, arkivvideo, material, bild, text
6 min 43 sek
Visas med tillstånd av konstnären, Oliver Schwarz och Werkstatt DER BEVÖLKERUNG
Bundesgartenschau
2008
Tryckt fotografi, 60 utställningsexemplar, 21 × 29,7 cm vardera
Visas med tillstånd av konstnären och Sfeir-Semler Gallery
Hans Haackes skulpturala installation DER BEVÖLKERUNG befinner sig sedan år 2000 på den tyska riksdagshusets innergård. I det deltagarbaserade verket bjuds riksdagsledamoter in att ta med sig jord från sina valdistrikt till riksdagen, och ge politiken ett konkret organiskt uttryck. Den gemensamma odlingslådan – inramad av brädor och fylld med en blandning av jord och grus – förvandlas gradvis till en trädgård.
Redan innan verket uppfördes orsakade det debatt bland riksdagsledamöterna, men det röstades ändå igenom. Diskussionen kretsade kring betydelseförskjutningen i ordvalet för skulpturen. Genom att skriva ”Bevölkerung” (befolkning) och inte ”Volk” (folk) i själva skulpturen, betonar Haacke inkludering och ifrågasätter traditionella föreställningar om nationalitet. Verket manar till kritisk eftertanke kring skillnaden mellan det politiskt laddade begreppet ”nation” och mångfalden av medborgare i ett land. Av riksdagsdebatten som ägde rum 5 april 2000 framgår att diskursen kring samtidskonst – och dess tonfall – är liknande idag, 25 år senare.