Hanni Kamaly
Hanni Kamaly (f 1988 i Norge, bor och arbetar i Malmö) är en konstnär vars gränsöverskridande praktik omfattar skulptur, video och performance i verk som utforskar alienering och subjektets nedvärdering. Människokroppen är central i Kamalys konst och fungerar både som ett hem för subjektet och som en projektionsyta för normer, ideologier och maktstrukturer. Med postkolonial teori som utgångspunkt undersöks hur föreställningen om den Andre formas och befästs av historieskrivande och bildkultur.
Kamalys verk har visats på många institutioner och konsthallar, bland annat Malmö Konsthall; 15:e Sharjahbiennalen; 34:e São Paulobiennalen; Luleåbiennalen 2018; och Accelerator, Stockholm.
ALI BEN MOHAMED
2024-2025
Stål, 250 × 36 × 150 cm
Visas med tillstånd av konstnären
MUSSARD YAHIA
2022
Stål, 81 × 57 × 160 cm
Visas med tillstånd av konstnären
Skulpturerna är namngivna efter personer som klassificerats som ”utlänningar” i den svenska rasbiologen Herman Lundborgs bok Svenska folktyper. Porträtten i boken åtföljdes endast av beskrivningar som ”rasblandad man, kriminell” eller ”vagabond” och alla porträtterade var anonymiserade. Kamaly underminerar den avhumaniserande metoden genom att abstrahera den fysiska närvaron av de berörda personerna, som en gång reducerades till föremål för blicken och underkastades kategorisering av dem i maktpositioner. Det är en kraftfull demonstration av hur språket kan utnyttjas för att klassificera, kontrollera och förminska människor – en metod som lever kvar i nutida politisk diskurs för att berättiga militäroperationer och tvångsutvisningar.