Christian Nyampeta
Christian Nyampeta (f 1981 i Rwanda, bor och arbetar i Amsterdam och New York) är en konstnär och arrangör av utställningar, filmvisningar, föreställningar och publikationer som är utformade för att uttrycka delade känslor och tankar, kollektivt handlande.
2022-2024 organiserade Nyampeta film-och videokonstfestivalen Boda Boda Lounge, som äger rum varannat år på gallerier och arenor över hela den afrikanska kontinenten. Han har deltagit i flera biennaler som: 14:e Shanghaibiennalen i samarbete med Wanuri Kahiu; 58:e Carnegie International, Pittsburg; Manifesta 14, Pristina; samt 17:e Istanbulbiennalen. 2019 tilldelades Nyampeta Europeiska Unionens pris på den 12:e afrikanska fotografibiennalen Bamako Encounters. Han ingår i ledningen för African Film Institute på e-flux, i styrelsen på Storefront for Art and Architecture, samt i styrelserna för Blank Forums och November Magazine.
Carnets d‘Amerique
2025
3 videor, 15 min, Träplattform, 7 m × 5 m, Vinyltryck
Producerad av École du soir
Samproducerad av Centre d’art Waza in Lubumbashi
Verk utfördes på uppdrag av Göteborgs Internationella Konstbiennal
Installationen presenterar tre avsnitt från det pågående filmprojektet Carnets d’Amérique tillsammans med ett platsspecifikt verk på bibliotekets fönster. Verket har fått sin titel från en bok av den kongolesisk-amerikanske författaren Valentin-Yves Mudimbe (1941–2025), en centralgestalt inom afrikansk litteratur under 1900-talet. Boken är en dagbok från Mudimbes första besök i USA, många år innan han flyttade dit som universitetsprofessor. Ett avsnitt av filmen tar formen av en visuell essä. Konstnärens erfarenhet som invandrare till USA sätts i relation till historiska och aktuella förändringar i global diplomati, samt förändringar i det kulturella utbytet mellan Afrika och det vita– och det svarta Amerika. Konstnären drar paralleller mellan sin biografi och Mudimbes berättelser och reflekterar över historiens fortsatta påverkan över politik då och nu. Videoessän väcker frågor om vad man kan lära sig eller lära om från historien och vilket ansvar som följer av det.
Den platsspecifika presentationen inkluderar fönsterfilm med illustrationer av fauna i Kongo, ritade för frimärken av en belgisk konstnär och publicerade under perioden landet koloniserades av Belgien (1908–1960). Illustrationerna fungerar som symboliska ofullständiga representationer av Mudimbes hemland, som han lämnade i exil 1979 på grund av den auktoritära regimens manipulation av den akademiska diskursen för politisk kontroll.