tovborg.jpeg

Alexander Tovborg

Alexander Tovborgs konst genomsyras av ett intresse för religiositet och europeisk mytologi, framförallt ett utforskande av religionens roll för vår förståelse om oss själva och andra. Tovborg arbetar med både måleri, teckning, skulptur och performance och hämtar sin inspiration från olika religiösa skrifter och folksägner.

I Masthuggskyrkan, känd för sin klassiska nationalromantiska arkitektur, visar Tovborg två nya majestätiska målningar i en ab-strakt stil som utmärker hans konstnärskap. Målningarna är gjorda direkt på segel från den danska kungliga flottan för att spegla traditionen att hänga upp fartygsmodeller i kyrkor i hamnstäder.

Verket The Rape of Europha, skildrar hur den europeiska civilisationen skapades när Zeus, den högste av alla gudar i den grekiska mytologin, rövar bort den feniciska prinsessan Europa. I myten förvandlar sig Zeus till en tjur som för bort Europa från Fenicien – dagens Libanon och Syrien. Han rusar med Europa på ryggen över Medelhavet och över den europeiska kontinenten. När de når den grekiska ön Kreta våldtar Zeus Europa och hon blir ha-vande och föder trillingarna Minos, Rhadamantys och Sarpedon.

Genom att utgå från historien om Zeus och Europa som motiv för sin målning reflekterar Tovborg över dagens europeiska si-tuation och hur flyktingar flyr från kriget i Syrien.

Tovborgs andra målning heter MAMMON, ett ord som används i Nya Testamentet för att representera pengar, materialism och girighet. I Tovborgs målning skildras Mammon som en gud och en demon och verket lyfter fram hur materiella värden övertagit religionens roll.

Verket visas på Masthuggskyrkan

Alexander Tovborg är verksam i Köpenhamn 

Med stöd från Svenska Postkodlotteriets Kulturstiftelse och Statens Kunstfond, Danmark
Verket är producerat för Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) 2017. 

 

Foto

The Rape of Europha och MAMMON installationsvy WheredoIendandyoubegin - On Secularity i Masthuggskyrkan. Foto © Hendrik Zeitler